tiistai 18. helmikuuta 2014

Scandinavian cake show 2014.

Hej !


Vissa vet ju redan att jag var i Sverige 31.1-9.2, i huvudsaken skulle jag dit på prao men jag hade så tur att det var 1-2.2 Scandinavian cake show, så då slapp jag ju också på dendär absolut underbara tårtutställningen samtidigt! Jag bodde hos min moster och hennes man och det var så roligt att spendera tid med dem för att man ser ju inte dem så ofta...De bor 20 km från Göteborg i lilla Kungälv...och det är inte så billigt och lätt att åka dit när som helst..Först åker man till Helsingfors antingen från Vasa eller Kronoby flygstation och sen i Helsingfors byter man flygplan och därifrån flyger man till Göteborg. Skulle absolut åka dit på nytt när som helst.. och har faktist börjat fundera att jag skulle flytta till Sverige och studera om 3 år då jag har gått ut kock linjen, men få se...Människor i Sverige är så mycket trevligare än människor här i Finland! De är inte lika blyga och tråkiga..har en lång lista varför jag skulle helre bo i Sverige än i Finland..ärligt sagt Finland är mycket mer efterbliven land än Sverige xD Men få se hur det blir.. Jag var på prao vid City Gross bageri, det var så trevligt att få vara där, personalen var riktigt trevligt och jag fick göra mycker mer där än vid Nylunds bageri då jag var där på prao. 10 dagar gick allt för snabbt, men har nog planerat att jag ska åka dit på sommaren och hälsa på Teta och Peppe på nytt!

Men nu om Scandinavian cake show!!!

Tårtutställningen var alltså 1-2.2 i Kungälv och den ordnas vartannat år. Scandinavian cake show är Skandinaviens största tårtutställning och vem som helst kan delta i tävlingen det finns olika kategorier åt vuxna. Tårtorna som vi såg var helt underbara och fina! Och de som har lagat dehär tårtor har inte ens utbildat sig till bagare-konditor, så det är inte omöjligt att laga såhär fina tårtor om man bara har tid och motivation och intresse. Det var 3 bagare/konditor från England: Mark Tilling, Lindy Smith och Marion Frost. De visade olika tekniker och gav goda råd. Det var så härligt att träffa såna människor som man följer på Instagram, man har srtt deras tårtor och nu fick man se dem i verklighet.. Tårtställningen ordnades av Tårtdecor....En helt fantastisk bakningsaffär i Kungälv, vart jag använde nästan alla mina pengar..krhm.. Men måste nog bara säga att helt underbar upplevelse och skall absolut på nytt år 2016 då det ordnas på nytt.. och vem vem om jag är med och tälvar med moster och storasyster.























någon 0-12 år som hade lagat denhär tårtan.

Någon 13-16 år som hade lagat denhär tårtan, denhär tårtan vann ungdomskategorin.


Denhär tårtan vann i brölloptårts kategorin.




-Wilma

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti